دو سال از ابلاغ «قوانین اصلاح شده رزرو اتاق در هتل های ایران» می گذرد و با اینکه قوانین و ضوابط رزرو اتاق واضح و شفاف در آن مشخص شده، اما همچنان تخلف هایی در برخی هتل ها صورت می گیرد که نحوه پیگیری آن نیز جای سؤال دارد
تیموری مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره پیگیری این تخلف که خیلی بارز در حال اتفاق است می گوید: در صورت شکایت، فرایند رسیدگی و احقاق حقوق وجود دارد. مبنای رسیدگی ما در کشور همان شیوه نامه ابلاغ شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

ولی تیموری مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید می کند: هتل ها باید برابر شیوه نامه ابلاغی در خصوص رزرو و کنسلی مراکز اقامتی رفتار کنند.

در یکی از وب سایت های رسمی و معتبر رزواسیون اقامتگاه پس از آن که شرایط رزرو اتاق شرح داده شده، درباره ضوابط کنسلی نوشته شده؛ «در صورت درخواست مسافر مبنی بر لغو رزرو انجام شده به هر علت، پیرو قوانین هتل و گارانتی اتاق ها اقدام می شود. ممکن است با توجه به ایام خاص و شلوغی و تعطیلات خصوصا ایام نوروز، اتاق گارانتی شده باشد و امکان کنسل کردن رزرو وجود نداشته باشد و بالطبع مبلغی مسترد نخواهد شد، در غیر این صورت در اکثر هتل ها تا ۷۲ ساعت قبل از تاریخ ورود مسافر به هتل، به میزان ۱۰ درصد از مبلغ پرداختی بعنوان کارمزد خدمات کسر شده و مابقی برگشت داده می شود. »

با آن که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها تاکید کرده هتل ها باید اتاق را طبق شیوه نامه ای که سال ۱۳۹۵ مصوب و ابلاغ شده، رزرو کنند، اما همچنان در برخی استان ها سلیقه ای رفتار می شود و هتل ها یا با شیوه نامه قدیمی و یا روی اصولی که در تشکل استانی خود تنظیم کرده اند، پیش می روند. با وجود آن که برخی از این رفتارهای سلیقه ای در سامانه های رزرواسیون و یا حتی روی وب سایت برخی هتل ها بروز کرده، اما ادامه فعالیت واحدهای کارشکن نشان می دهد، برخورد قاطع و یا جدی صورت نگرفته است.

محمد قانعی رییس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی درباره قانونی که برخی از هتل ها در نوروز و روزهای پُر مسافر سال اجرا می کنند، می گوید: برنگرداندن پول مسافری که اتاق را کنسل کرده تخلف آیین نامه ای است و حتما پیگیری می شود.

در ماده ۲۷ آن شیوه نامه آمده؛ چنانچه اتاق های واحد اقامتی در قالب تور مسافرتی و از طریق دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی رزرو شده باشد، هزینه ابطال آن، مشروط به توافق مکتوب طرفین و ثبت در برگه تاییدیه و یا قرارداد منعقده، مشمول مفاد این شیوه نامه نیست.

جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران نیز می گوید: پس ندادن پول مسافر در صورت انصراف از رزرو اتاق، خلاف است و اگر موردی گزارش شود، پیگیری خواهد شد.

این محتوا درحالی تعیین شده که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تشکل رسمی هتلداران، صراحتا مردود و تخلف اعلام شده است.

رزروهای مربوط به هتل های کیش و قشم که اغلب گارانتی و تور هستند و هتل هایی که در قالب خدمات تور ارائه می شوند به هیچ عنوان کنسل نمی شود. 

در شیوه نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی که در قالب ۳۰ ماده و پنج تبصره تنظیم و در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شده، به هیچ یک از این شرایطی که برخی هتل ها و سامانه های رزرواسیون تعیین کرده اند، اشاره نشده و بلکه تاکید شده هتل طبق زمان کنسلی موظف است پول مسافر را بازگرداند.

متاسفانه به دلیل اینکه قانون واحدی جهت مبلغ و میزان کنسلی هتل ها وجود ندارد و این قوانین بین شهرها و هتل ها در ایام مختلف متفاوت است و تعیین مبلغ کنسلی به عهده هتل بوده است. 

دو سال از ابلاغ «قوانین اصلاح شده رزرو اتاق در هتل های ایران» می گذرد و با اینکه قوانین و ضوابط رزرو اتاق واضح و شفاف در آن مشخص شده، اما همچنان تخلف هایی در برخی هتل ها صورت می گیرد که نحوه پیگیری آن نیز جای سؤال دارد.

با وجود تاکیدهایی که برای پیگیری این مورد تخلفی شده، اما همچنان برخی هتل ها در نوروز و زمان های پر سفر تصریح می کنند که امکان کنسل کردن رزرو اتاق و بازگرداندن پول مسافر وجود ندارد و سامانه های رزرواسیون با وجود آن که دو سال از ابلاغ شیوه نامه گذشته، اما همچنان رویه قبلی خود را بدون ممانعت ادامه می دهند.

در پیغام دیگری با محتوای مشابه که در یکی از از سایت های رزرواسیون آمده، نوشته که رزروهای نوروزی و رزروهای ایام پیک (تابستان، تعطیلات، اعیاد، شهادت ائمه اطهار و…ایام پیک) به هیچ عنوان کنسل نمی شود و هیچ مبلغی به مسافر عودت داده نمی شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *